آهن رجال | بازار آهن ایران

قمیت میلگرد | قیمت آهن | قیمت نبشی و ناودانی | قیمت محصولات مفتولی | قیمت قوطی و پروفیل | قیمت ورق | مهندسین مشاور ساختمان

آهن رجال | بازار آهن ایران

قمیت میلگرد | قیمت آهن | قیمت نبشی و ناودانی | قیمت محصولات مفتولی | قیمت قوطی و پروفیل | قیمت ورق | مهندسین مشاور ساختمان

میلگرد حرارتی

میلگرد حرارتی

 در آیین نامه و مقررات ملی ساختمان

میلگرد حرارتی در آیین نامه ساختمانی به عنوان فولاد افت و حرارت تعریف می شود.

کاربرد میلگرد حرارتی در سقف

در دال های یک طرفه یا سقف های تیرچه بلوک که میلگرد های خمشی فقط در یک جهت قرار داده می شوند، لازم است برای کنترل تنش های ناشی از افت بتن و تغییرات درجه حرارت در عضو سازه ای در راستای متعامد، میلگردهایی در راستای عمود بر میلگردهای خمشی به نام میلگرد حرارتی یا فولاد افت و حرارت قرار داده شود.
وجود میلگردهای حرارتی ترک خوردگی بتن در جهت متعامد بر میلگردهای خمشی را کاهش داده، و در آن راستا پیوستگی عضو سازه ای را بر قرار می کند، تا مطابق فرضیات طراحی عمل کند.

میلگرد حرارتی

ضوابط آیین نامه ای میلگرد حرارتی

  • حداقل فولاد افت و حرارت به صورت ذکر شده وقتی رضایت بخش تلقی می گردد که وقوع جابجایی های ناشی از افت بتن یا تغییرات درجه حرارت امکان پذیر باشد.
  • فاصله فولاد های افت و حرارت نباید از ۵ برابر ضخامت دال و نیز از ۵۰۰ میلی متر بیش تر شود.
  • طول مهاری فولاد های افت و حرارت در مقاطع لازم و از جمله در تکیه گاه را باید با فرض رسیدن تنش میلگرد در کشش به مقاومت مشخصه تسلیم، محاسبه نمود.
  • فولاد افت و حرارت در دال های یک طرفه را می توان در یک وجه مقطع قرارداد و یا در دو وجه آن توزیع نمود. معمولا قرار دادن میلگرد های افت و حرارت به صورت چسبیده و متعامد به میلگرد های خمشی، از نظر اجرایی راحت تر است.

آیین نامه بتن ایران نسبت سطح مقطع کل فولاد حرارت و جمع شدگی به کل سطح مقطع بتن را برای دال های با ضخامت حداکثر ۱۰۰۰ میلی متر، به صورت زیر بیان می کند:

  1. برای میلگردهای آجدار S220, S300,S350 به میزان ۰۰۲٫
  2. برای میلگرد های آجدار S400 و شبکه های جوش شده صاف یا آجدار به میزان ۰۰۱۸٫
  3. برای میلگردهای آجدار S500 و بالاتر به میزان ۰۰۱۵٫

آهنباکس مرجع آنلاین قیمت میلگرد و اهن

قیمت میلگرد اصفهان

قیمت میلگرد اصفهان

قیمت میلگرد اصفهان

کارخانه های تولید میلگرد اصفهان

قیمت میلگرد اصفهاننشان کارخانهعلامت اختصاریشهراستانانواع میلگرد آجدار
قیمت میلگرد ذوب آهن میلگرد ذوب آهن اصفهان esco اصفهان اصفهان A1,A3,A4
میلگرد کویر کاشان میلگرد کویر کاشان kavir کاشان اصفهان A2,A3,A4
میلگرد کیان کاشان میلگرد کیان کاشان kian کاشان اصفهان A2,A3
میلگرد آریا ذوب میلگرد آریا ذوب aria مورچه خورت اصفهان A3

میلگرد اصفهان

قیمت میلگرد اصفهان (ذوب آهن) هر روز بصورت لحظه ای در سایت آهن باکس بروز رسانی می شود. کارخانه ذوب آهن اصفهان انواع میلگرد آجدار را در آنالیز A1,A2,A3 تولید می کند.

برای مشاهده قیمت میلگرد اصفهان کارخانه ذوب آهن از طریق جدول بالا می توانید لیست قیمت امروز کارخانه ذوب آهن را مشاهده کنید.

استان اصفهان علاوه بر کارخانه ذوب آهن، کارخانه های کویر کاشان، کیان کاشان و آریا ذوب را در خود جای داده. از طریق جدول بالا شما می توانید قیمت میلگرد اصفهان مربوط به کلیه کارخانه های تولید کننده میلگرد در استان را مشاهده کنید.

انواع میلگرد

کارخانه های موجود در جدول بالا، انواع میلگرد را در سایزهای متفاوت تولید می کنند. همانگونه که می بینید، قیمت میلگرد اصفهان مربوط به کارخانه هایی است که میلگرد آجدار تولید می کنند نه میلگرد ساده.

در جدول ستونی با عنوان انواع میلگرد آجدار مشاهده می کنید. این ستون آنالیزهای مربوط به هر کارخانه را در مقابل آن نوشته تا برای مثال اگر شما بازدید کننده محترم به دنبال قیمت میلگرد اصفهان برای آنالیز A4 هستید، وارد صفحه مربوط به میلگرد کیان کاشان و آریا ذوب نشوید.

قیمت میلگرد اصفهان امروز

به جز کارخانه کویر کاشان که قیمت های خود را دیر به دیر اعلام می کند، مابقی قیمت های موجود در لیست قیمت مربوط به امروز می باشد. بالای تمامی جداول قیمت موجود در آهن باکس، یک تاریخ به روز رسانی وجود دارد.

این تاریخ مشخص می کند که قیمت ها مربوط به امروز هست یا خیر. بعضا تاریخ های بروز رسانی جداول، چندین ماه قبل را نمایش می دهد. که دلیل آن تنها یک مورد است. و آن عدم اعلام قیمت از سمت کارخانه تولید کننده می باشد.

جدول اشتال

جدول اشتال

تاریخچه جدول اشتال

جدول اشتال توسط یک خانم مهندس آلمانی به نام مارتا اشتابدر بورگر در سال ۱۹۳۸ میلادی تهیه و تدوین شده است. او اولین زن مهندس ساختمان در کشور آلمان بود. از سال ۱۹۲۳ تا ۱۹۲۷ در دانشکده فنی کار سووهه و مونیخ به تحصیل در رشته استاتیک و ساختمان های فولادی پرداخت. بعد از فارغ التحصیل شدن در یک شرکت مهندسی شروع بکار کرد و در سال ۱۹۲۹ شغل خود را به عنوان مرکز مشاوره برای مصارف فولاد که امروزه مرکز اطلاعات فولاد نامیده می شود تغییر داد.

خانم مهندس اشتابدر در بخش های ساختمان های محکم و بتن فولادی یا مسلح کتاب های ارزنده ای ارائه داده است و کتاب جدول اشتال که نقطه اوجی برای رسیدن به مقاصد طراحی پروفیل های ساختمان های فولادی می باشد تا به حال با بیش از صدها هزار جلد برای دانشجویان، استادان و فعالان حوزه صنعت ساختمان چاپ گردیده است.

جدول اشتال

محتوای جدول اشتال

در این کتاب، مهم ترین پروفیل ها، مواد اولیه نوع اتصال، مقررات ساخت و سازهای فولادی در یک مجموعه کامل و فشرده گردآوری شده است.

نسخه بروز شده جدول اشتال

در نسخه بروز شده جداول اشتال جدول تبدیل واحد ها بین سیستم انگلیسی و سیستم SI نیز برای کاربران آن ارائه شده است. علاوه بر این، مطالب زیر نیز بطور کاملا طبقه بندی شده در جدول گنجانده شده است:

  • بهبود بکار گیری جداول
  • چگونگی کار با فولاد های ضد زنگ
  • ایجاد استاندارد های جدید برای فولاد های گرد مانند انواع میلگرد
  • ایجاد استاندارد جدید برای انواع فولاد های چهارگوش
  • ایجاد استاندارد جدید برای فولاد مسلح
  • انواع پروفیل های دوتایی و چندتایی
  • ستون های با مقطع جعبه ای و چلیپا
  • پیچ و مهره های سازه ای طبق استاندارد DIN
  • اتصالات خمشی و مفصلی پیچ و مهره ای

امروزه استفاده از جداول اشتال در دفاتر فنی و طراحی بسیار پرکاربرد و حائز اهمیت بوده و می توان از آن به عنوان یک هندبوک ساختمانی پرکاربرد نام برد. شما خواننده عزیز و همراه همیشگی آهن باکس می توانید برای دسترسی آسان به جدول اشتال به منوی دانشنامه آهن باکس مراجعه نموده و از این جداول استفاده نمایید. ضمنا در صورتی که در نحوه استفاده از جداول با هرگونه سوال و ایرادی برخورد نمودید می توانید ازطریق آهن مشاور با کارشناسان آهن باکس در تماس باشید تا در اولین فرصت پاسخ گوی شما باشند.

فراوانی علم و آگاهی همواره بر شما جاری باد

آهن باکس مرجع قیمت میلگرد و اهن

تجهیزات آرماتوربندی

انواع تجهیزات آرماتوربندی

تجهیزات آرماتوربندی مورد استفاده در کارگاه های آرماتور بندی به دو دسته کلی تجهیزات مکانیکی و برقی تقسیم می شوند که امروزه از تجهیزات مکانیکی کمتر استفاده شده و تقریبا اکثر عملیات بر روی میلگرد  شامل خم و برش میلگرد توسط دستگاه های برقی انجام می شود.

۱- دستگاه برش میلگرد

میلگردها برای اعضا بتن مسلح اکثرا از شاخه های ۱۲ متری یا کلاف برش داده می شوند. روش برش میلگرد به دوصورت سرد و گرم امکان پذیر است که امروزه استفاده از روش گرم برای برش که توسط دستگاه هوابرش انجام می شود در حال منسوخ شدن می باشد، لذا استفاده از روش سرد بایستی توسط دستگاه های مکانیکی ویا برقی صورت گیرد.

ماشین برش برقی یکی از تجهیزات آرماتوربندی پرکاربرد می باشد. استفاده از این ماشین باعث سرعت و دقت در برش میلگرد می شود. هدایت این ماشین توسط پدال پایی انجام می شود و ظرفیت برشی آن ها بستگی به قدرت موتور و تیغه برش دارد. در شکل زیر نمونه ای از دستگاه برش برقی میلگرد نمایش داده شده است.

تجهیزات آرماتوربندی - ماشین برش برقی میلگرد

۲- دستگاه میلگرد خم کن برقی

دستگاه خم کن برقی به عنوان یکی از تجهیزات آرماتوربندی پرکاربرد در کارگاه های ساختمانی وظیفه خم کردن میلگرد ها با قطر های مختلف را به شکل های مورد نظر بطور سریع، آسان و با دقت بالا برعهده دارد.

این ماشین ها دارای یک موتور برقی هستند که صفحه گردان را در جهات مختلف می چرخاند و حرکت و کنترل آن توسط پدال پایی انجام می شود.

در روی صفحه گردان و صفحه اصلی میز، تعدادی سوراخ ایجاد کرده اند که با قرار دادن غلتک های فلزی مناسب در سوراخ ها و عبور میلگرد ها از بین غلتک ها، هر نوع خمی که بخواهند را در میلگردها ایجاد می کنند.

شکل زیر یک نمونه از دستگاه خک کن برقی را نشان می دهد.

تجهیزات آرماتوربندی - دستگاه خم کن برقی

۳- دستگاه خاموت زن

از این دستگاه برای تولید خاموت با ابعاد مختلف استفاده می شود.عملکرد این دستگاه تا حد زیادی شبیه دستگاه خم میلگرد می باشد و بصورت پدال پایی مورد استفاده قرار می گیرد.

این دستگاه نیز به عنوان یکی از تجهیزات آرماتوربندی پرکاربرد در کارگاه های ساختمانی استفاده می شود.شکل زیر نمونه ای از دستگاه خاموت زن پدالی  می باشد.

تجهیزات آرماتوربندی - دستگاه خاموت زن

محاسبات سرانگشتی آهن آلات

نسبت های مفید ساختمانی (سرانگشتی) در رابطه با آهن آلات

 

محاسبات سرانگشتی

محاسبات سرانگشتی آهن آلات یک روش تقریبی مناسب جهت برآورد سریع میزان آهن آلات مصرفی در پروژه های ساختمانی می باشد.

همانطور که می‌دانیم محاسبه دقیق متره و آنالیز مصالح مصرفی در ابتدای فعالیت‌های ساختمانی نیازمند ارایه نقشه های سازه و تکمیلی می باشد و مضاف بر اینکه متره و برآورد دقیق نیاز به صرف وقت و هزینه است بنابراین استفاده از محاسبات سرانگشتی که قبلا و طی تجربه متخصصین  در پروژه های متعدد بدست آمده راهگشای بسیار خوبی جهت برآورد اولیه با تخمین ۹۰ درصدی برای فعالان و سرمایه گذاران در صنعت ساختمان می‌باشد.

‌امروزه سرعت عمل و محاسبات سرانگشتی آهن آلات مصرفی در پروژه‌های ساختمانی، باعث تخمین و آنالیز سریع در قراردادها و برآوردهای اولیه پروژه به حساب می آید.

۱-در یک سازه بتنی, محاسبات سرانگشتی رابطه وزن آرماتور مصرفی با مساحت زیربنا چیست؟

بین ۴۰تا ۵۳ کیلوگرم بر مترمربع بسته به پروژه برای سازه های بتن آرمه تیرچه و بلوک

مثال: برای یک ساختمان مسکونی با مساحت ۵۰۰ مترمربع زیربنا مقدار میلگرد مصرفی اینگونه محاسبه می‌شود:

۵۰۰*۴۰=۲۰۰۰کیلوگرم

۲-محاسبات سرانگشتی نسبت وزن میلگرد مصرفی فونداسیون به ازای هر مترمربع زیربنا چقدر می باشد؟

بین ۸ تا۱۲ کیلوگرم برمترمربع زیربنا

۳-نسبت وزن میلگرد مصرفی فقط در ستون ها به زیربنا چقدر می باشد؟

بین ۱۲ تا ۱۸ کیلوگرم برمترمربع زیربنا

۴-نسبت  وزن میلگرد حرارتی به زیربنا؟

۱کیلوگرم برمترمربع زیربنا

۵-نسبت وزن میلگرد سرتیرچه (ممان منفی)؟

۱تا ۱٫۲کیلوگرم برمترمربع زیربنا

۶-نسبت وزن میلگرد در تیرچه به زیربنا؟

بین ۶ تا۸ کیلوگرم برمترمربع زیربنا

۷-محاسبات سرانگشتی میلگرد مصرفی در یک سازه بتنی با سقف دال دو طرفه چه میزان می باشد؟

بین ۶۰ تا ۸۵کیلوگرم برمترمربع زیربنا

۸-محاسبات سرانگشتی آهن آلات مصرفی در یک سازه فلزی چقدر برآورد می شود؟

بین ۸۰تا ۱۲۰کیلوگرم بر مترمربع زیربنا

۹- محاسبات سرانگشتی میزان سیم آرماتوربندی و قالب بندی مصرفی در اسکلت بتنی؟

به ازای هر تن میلگرد مصرفی ۸ کیلوگرم سیم آرماتوربندی و به ازای هر ۱۰۰مترمربع زیربنا ۱۰ کیلوگرم سیم قالب بندی می باشد.

نکته قابل توجه: کلیه نسبت های محاسبات سرانگشتی آهن آلات مصرفی در ساختمان که در این مقاله به آنها اشاره شده است بر اساس تقریب بدست آمده از پروژه های مختلف می باشد و جهت دست یافتن به مقادیر دقیق نیاز به متره و برآورد دقیق آهن آلات برمبنای نقشه های سازه می باشد.